Rose-Marie Olihn är ny tf rektor vid Häggviks Gymnasium

Du har nyss tillträtt tjänsten som tf rektor för Häggviks Gymnasium, vad gjorde du innan det?
Biträdande rektor på Häggviks Gymnasium. 2004 var mitt första år som lärare. Sedan dess har jag arbetat med elever i behov av stöd, främst elever med utvecklingsstörning, autism och sociala problem. Jag har även tidigare haft skolledaruppdrag och ledarskap är något jag tycker mycket om att arbeta med.

Hur känns det att axla manteln från den tidigare rektorn?
Bara bra. Jag har arbetat tillsammans med de biträdande rektorerna sedan tidigare, så det känns naturligt att vi fortsätter framåt.

Vilket ser du som ditt främsta uppdrag som tf rektor vid Häggviks Gymnasium?
Att fortsätta skapa förutsättningarna för att driva verksamheten med hög kvalitet och ständig utveckling. Men också att säkerställa att eleverna fortsatt känner sig trygga, trivs och utvecklas. Vi arbetar också mycket med delaktighet och självbestämmande för eleverna.

Vilka är dina fokusområden resten av läsåret?
Stort fokus under vårterminen är den utbildningssatsningen som görs kring anpassningar i lärmiljön. Jag kommer också arbeta med planering och information gällande vårt nya program "Administration, handel och varuhantering" som startar höstterminen 2016. Prova-på-elever har börjat komma till skolan och i februari när det första preliminära valet är gjort startar planeringen inför hösten. Uppföljning och analys av måluppfyllelse är ett arbete som pågår löpande. Sen är jag självklart väldigt nyfiken på Lunasverksamheterna och Balders hus som sedan november ingår i UP-gruppen.

Vad gör ni för att eleverna ska känna sig trygga och trivas på skolan?
Först och främst har vi oerhört engagerade medarbetare som möter eleverna varje dag i varje situation på ett för eleven anpassat sätt. Trygghet och trivsel handlar så mycket om att bli förstådd och möjligheten att göra egna val. Häggviks Gymnasium ligger i framkant när det gäller lyhördheten för individen tycker jag, vi arbetar hela tiden med att anpassa skoldagen för eleverna. Elevhälsan, trygghetsgruppen, hälsogruppen och inte minst elevrådet är viktigt för att skapa en miljö där eleverna känner sig trygga, trivs och delaktiga.

Hur ser du på elevernas delaktighet i sitt lärande?
Det är oerhört viktigt. Mycket utgår ifrån igenkänning, elevnära händelser/intressen. Eleverna kan tex visa bilder/berätta om resor som dom upplevt eller val inför temaområden som utgår från elevens intressen. Här anpassar personalen undervisningen på ett fantastiskt sätt för att skapa delaktighet.

Vad tycker du är roligast med att arbeta inom skolan?
Att göra skillnad för våra ungdomar. Att skapa förutsättningar för utveckling och lärande. Ett härligt ögonblick är när musiken hörs på skolgården på måndag morgon, eleverna kör morgongympa och ler...för att sen gå in och börja sina "vanliga" lektioner.

Vilket var ditt favoritämne när du själv gick i skolan?
Idrott

 

 

Nyheter

Alla gillar Maja

Sedan augusti 2017 arbetar labradoren Maja vissa dagar på Luna Ungdomsboende. Maja är utbildad terapi- skol- och läshund.

Verksamheter har bytt namn

Några av Utvecklingspedagogiks verksamheter har nya namn. Läs här vilka det gäller och vad de heter nu.

Heja IP-spelen

Balders hus särskola har mottagit ett stipendium gällande idrottstävlingen IP-spelen.

Elevkonst på Edsviks Konsthall

Elever från Häggviks Gymnasium visar upp konst. Temat för året är Broar och utställningen pågår mellan 26 april och 7 maj.

En kontaktskapande Japanresa

Fyra lärare från Häggviks Gymnasium är på en kontaktskapande resa i Japan. Följ med Frida, Helena, Maria och Maria på deras reseblogg!

Trädgård och djur på schemat

Tycker du om att vara ute - och jobba med trädgård eller djur? Då kan du söka till IV Trädgård på Häggviks Gymnasium.

Elever minskade matsvinnet!

Under två terminer har elever vid Häggviks Gymnasium arbet med projekt Matsvinn". Nu har de sett till att skolans matsvinn minskat med 14 procent på en vecka. Läs intervju med eleverna här.

Axin och Ida lagade godast

Axin och Ida från Häggviks Gymnasium vann matlagningstävlingen SGY Cup. Här berättar de om sin vinnande biff stroganoff.

Ung Salong 2016

För nionde året i rad samarbetar grund- och gymnasieskolorna i Sollentuna och visar konst i alla former.

Sinnesrum hos Balders hus

I vita rummet, musikrummet och bollhavet stimuleras sinnen utifrån individens förutsättningar.

Under ombyggnad

Det renoveras för fullt. Snart kommer eleverna på Hotell, restaurang och bageri-utbildningen få betydligt fräschare lokaler. "Jag ser fram emot att få komma till det nybyggda, säger Linnea, 18 år.

Nytt program vid Häggviks Gymnasium

Häggviks Gymnasium har fått tillstånd att starta det nationella programmet för administration, handel och varuhantering. Planerad start är höstterminen 2016.

Mumin som temaprojekt

Klass G7 på Svedenskolan Bergshamra har arbetat med Mumintrollen som temaprojekt.

Premie för lovvärd insats

Carlo Mognaschi, Häggarnas grundare, har av Sollentuna kommun fått en premie för sitt arbete med dansbandet.

Konstnärerna på Cameleonten

Marie-Rose Mugoyikazi som varit praktikant på Cameleonten tycker att personalen på Cameleonten är konstnärer.

Gå på utställning!

Elever från Häggviks Gymnasium ställer ut sina alster på Ung Vårsalong 2014.

Felicia vann melodifestival

Felicia Kamsvåg, elev vid Häggviks Gymnasium, sjöng hem segern i Väsby Melodifestival. I maj får hon tävla i European Song Festival i Stockholms Konserthus.

Utvecklingspedagogik 20 år

I år firar vi att vi drivits långsiktigt i 20 år. Läs mer om hur allting började och hur vi har blivit det vi är idag.

Svedenskolans OS-tema

Under januari och februari är det OS på Svedenskolan. Alla klasserna kommer lära sig mer om OS-historia och vad OS handlar om idag. Invigningen av temaarbetet OS på Svedenskolan är måndag 13 januari.