Sinnesrum hos Balders hus

Hos Balders hus finns specialförskola, grundsärskol, gymnasiesärskola, korttidstillsyn, boende och daglig verksamhet. Här finns också  tre olika sinnesrum; vita rummet, musikrummet och bollhavet. I dessa stimuleras personens sinnen på olika sätt utifrån varje enskild individs förutsättningar. Bilder från rummen finns i filen nedan.

Vita rummet
Här inne ges möjligheten att skapa en lugn och harmonisk miljö, där man kan vila i sin egen kropp.

Pedagog och personal kan imitera ljud, ansiktsuttryck, andning och kroppsrörelser vilket kan leda till en dialog – medveten eller omedveten. Det skapar stimulering utan stress, ger en känsla av att flyta på vattenmadrassen och ökar medvetenheten om sin egen kropp.

I vita rummet finns:

  • Tempererad, odämpad vattenmadrass.
  • CD-spelare
  • Ljusspel av olika slag
  • Bubbelrör
  • Takfläkt
  • Färgsnurra
  • Discokula

Aktiviteterna i vita rummet går att koppla till:

  • Kroppsuppfattning med rums-/och kroppsuppfattning i samspel.
  • Koncentration, avslappning och sinnesstimulans: titta, lyssna, känna, uppleva.
  • Verklighetsuppfattning om tid och rum.

Musikrummet
I musikrummet ges möjligheter till upplevelser av musik, rytm och vibration. Här ges tillfälle till gemenskap, koncentration, turtagning och socialt samspel.

I musikrummet finns:

  • En bädd med tunn dyna och inbyggda högtalare under bädden. Man kan välja att sitta eller ligga på bädden och uppleva/känna vibrationerna från basen i musiken.
  • Massagefåtölj med olika inställningsmöjligheter
  • Ett 20-tal olika instrument att prova på
  • Musikanläggning med möjlighet att välja bland ett 100-tal olika skivor
  • Ljusspel
  • Kedjetäcke

Aktiviteterna i musikrummet går att koppla till:

  • Kommunikation och samspel
  • Orsak – verkan
  • Kropps och hörseluppfattning – Att känna musiken i hela kroppen och minnas, följa och skilja på olika ljud. Att känna kroppens form under ett tungt kedjetäcke ökar förmågan att slappna av
  • Öva grovmotoriken
  • Koncentration

Bollhavet
I detta rum finner man ett bollhav med bollar som lyses upp från botten av havet. Det finns även en liten ”spök-hörna” med olika ljud och ljus stimulans.

I bollhavet finns:

  • Bollar
  • Vägg med stor spegel
  • UV-lampa för ljuseffekter
  • Neonsnören

Aktiviteterna i bollhavet går att koppla till:

  • Kroppsuppfattning – känslan av bollar på hela kroppen. Balans och koordination.
  • Grov och finmotorik
  • Kommunikation – att genom samspel, ögonkontakt, fysisk kontakt eller härmning,
  • Kommunicera med någon annan
  • Tid och rumsuppfattning – känna efter botten med fötterna, kroppens olika lägen.
  • Öva på prepositionerna – över, under, bakom mm

Välkomna att besöka Balders hus på Baldersgatan 3 i centrala Norrtälje. Läs mer om Balders hus på www.baldershus.com

 

 

 

Nyheter

Alla gillar Maja

Sedan augusti 2017 arbetar labradoren Maja vissa dagar på Luna Ungdomsboende. Maja är utbildad terapi- skol- och läshund.

Verksamheter har bytt namn

Några av Utvecklingspedagogiks verksamheter har nya namn. Läs här vilka det gäller och vad de heter nu.

Heja IP-spelen

Balders hus särskola har mottagit ett stipendium gällande idrottstävlingen IP-spelen.

Elevkonst på Edsviks Konsthall

Elever från Häggviks Gymnasium visar upp konst. Temat för året är Broar och utställningen pågår mellan 26 april och 7 maj.

En kontaktskapande Japanresa

Fyra lärare från Häggviks Gymnasium är på en kontaktskapande resa i Japan. Följ med Frida, Helena, Maria och Maria på deras reseblogg!

Trädgård och djur på schemat

Tycker du om att vara ute - och jobba med trädgård eller djur? Då kan du söka till IV Trädgård på Häggviks Gymnasium.

Elever minskade matsvinnet!

Under två terminer har elever vid Häggviks Gymnasium arbet med projekt Matsvinn". Nu har de sett till att skolans matsvinn minskat med 14 procent på en vecka. Läs intervju med eleverna här.

Axin och Ida lagade godast

Axin och Ida från Häggviks Gymnasium vann matlagningstävlingen SGY Cup. Här berättar de om sin vinnande biff stroganoff.

Ung Salong 2016

För nionde året i rad samarbetar grund- och gymnasieskolorna i Sollentuna och visar konst i alla former.

Sinnesrum hos Balders hus

I vita rummet, musikrummet och bollhavet stimuleras sinnen utifrån individens förutsättningar.

Under ombyggnad

Det renoveras för fullt. Snart kommer eleverna på Hotell, restaurang och bageri-utbildningen få betydligt fräschare lokaler. "Jag ser fram emot att få komma till det nybyggda, säger Linnea, 18 år.

Nytt program vid Häggviks Gymnasium

Häggviks Gymnasium har fått tillstånd att starta det nationella programmet för administration, handel och varuhantering. Planerad start är höstterminen 2016.

Mumin som temaprojekt

Klass G7 på Svedenskolan Bergshamra har arbetat med Mumintrollen som temaprojekt.

Premie för lovvärd insats

Carlo Mognaschi, Häggarnas grundare, har av Sollentuna kommun fått en premie för sitt arbete med dansbandet.

Konstnärerna på Cameleonten

Marie-Rose Mugoyikazi som varit praktikant på Cameleonten tycker att personalen på Cameleonten är konstnärer.

Gå på utställning!

Elever från Häggviks Gymnasium ställer ut sina alster på Ung Vårsalong 2014.

Felicia vann melodifestival

Felicia Kamsvåg, elev vid Häggviks Gymnasium, sjöng hem segern i Väsby Melodifestival. I maj får hon tävla i European Song Festival i Stockholms Konserthus.

Utvecklingspedagogik 20 år

I år firar vi att vi drivits långsiktigt i 20 år. Läs mer om hur allting började och hur vi har blivit det vi är idag.

Svedenskolans OS-tema

Under januari och februari är det OS på Svedenskolan. Alla klasserna kommer lära sig mer om OS-historia och vad OS handlar om idag. Invigningen av temaarbetet OS på Svedenskolan är måndag 13 januari.