För oss är det viktigt att träffa politiker, organisationer och andra för att samtala om elevgrupperna, deras skolsituation och förutsättningar för skolmiljöer som är anpassade efter eleverna och deras behov av stöd.
Förra veckan hade Utvecklingspedagogik besök av Andreas Mörck, ny förbundsdirektör sedan september för Almega Utbildning. Det var ett mycket uppskattat besök där vi fick möjlighet såväl till rundvandring på Häggviks gymnasium som viktiga samtal om våra elevgrupper och skolors förutsättningar.
> Här kan du läsa Andreas fina inlägg på LinkedIn efter besöket.
Skolverkets samlade statistik fortsätter visa på ett skolsystem som systematiskt tillåter att ca 15% av grundskolans elever inte ges möjlighet att nå behörighet till gymnasieskolans nationella program. (Slutbetygen för årskurs 9 sjunker – Skolverket).
Elevgruppen med stora stödbehov utifrån en diagnos inom npf är med stor sannolikhet överrepresenterad i den statistiken. Det visar bland annat föräldranätverket Rätten till Utbildningsstatistik där 39% av åk9 elever (läsåret 21/22) med diagnos inom npf inte gavs möjlighet att nå gymnasiebehörighet (att jämföra med 13% utan diagnos inom npf). (Statistik – #rattentillutbildning)
Det råder med andra ord fortsatt stora utmaningar i vårt skolsystem när det gäller att säkra elevgruppens rätt till utbildning.
Vårt fokus i de träffar vi har med politiker, organisationer och andra är att beskriva vad en anpassade lärmiljö, på en resursskola, kan innebära för en elevs möjlighet till en lyckad skolgång, såväl kunskapsmässigt som socialt. Vi beskriver även den stora skillnad som råder, mellan kommuner, när det gäller att skapa nödvändiga förutsättningar för att elevgruppen ska få sin rätt till utbildning tillgodosedd och vikten av att fler kommuner inför förutsägbara förutsättningar för detta.
Här är lagstiftningen viktig. Vi ser ett fortsatt behov av riktade lagstiftningsändringar så att likvärdigheten ökar vad gäller dels elevernas rätt till utbildning och när det gäller kommuners hantering och förutsättningar för detta. Just nu pågår en utredning om skolpengen där en del i uppdraget är att ta fram en riktad ersättningsmodell till just resursskolor – ett uppdrag som är centralt för att verkligen skapa nödvändiga förutsättningar för att möjliggöra att fler elever får möjlighet att lyckas i skolan, inte minst de elever som har de största behoven av stöd.