Här på Balderskolan, i en naturskön del av Norrtälje, strävar vi efter att skapa undervisningsgrupper utifrån elevernas utvecklingsnivå och sociala nivå. Här bygger vi inlärning på varje barn och elevs erfarenheter, egna förutsättningar och intressen. Vår verksamhet präglas av glädje, trygghet, respekt och att alla duger precis som man är.
Förutom kunskaper i de teoretiska och praktiska ämnena strävar vi efter att ge eleverna inspiration till och verktyg för ett livslångt lärande. Vi arbetar medvetet och strukturerat med kommunikation, motorik och verklighetsuppfattning för att stödja våra barn och elever i sina vardagsaktiviteter. Vi är väl utrustade vad gäller hjälpmedel och verktyg, såväl digitala som fysiska och använder oss även av utepedagogik i de fina omgivningarna.
Besöksadress: Lommarvägen 43, Norrtälje
Postadress: Box 482, 761 24 Norrtälje
E-post: balderskolan@up.se Telefon: 010-140 12 60
Förskolan vid Balderskolan vänder sig till barn med omfattande stödbehov. Vi utgår från barnets intresse och motivation och arbetar aktivt med att hitta balansen mellan anpassning och utmaning för att utveckla barnens styrkor och för att lägga grunden till fortsatt lärande.
Resursgrundskolan vid Balderskola vänder sig till elever med omfattande stödbehov. Vi har en begränsning i mottagandet till att gälla elever med diagnos inom autismspektrum.
I resursgrundskolan finns årskurs Förskoleklass upp till årskurs 9.
Vi erbjuder fritidshem.
Den anpassade grundskolan vid Balderskolan vänder sig till elever med en intellektuell funktionsnedsättning.
I den anpassade grundskolan finns årskurs 1 upp till årskurs 9.
Den anpassade gymnasieskolan vid Balderskolan vänder sig till elever med en intellektuell funktionsnedsättning.
Vårt program
Utbildningen vänder sig till elever som behöver en utbildning som är anpassad för de egna förutsättningarna. Här läser eleven ämnesområden istället för ämnen.
För varje ämnesområde finns en ämnesområdesplan. Utbildningen ska ge eleverna kunskaper för ett så självständigt och aktivt liv som möjligt samt för att kunna delta i samhällslivet. Innehållet på ett individuellt program kan utformas utifrån varje individs behov och förutsättningar. Istället för betyg i ämnesområdena, bedömer och utvärderar läraren elevens kunskaper utifrån kriterier för bedömning av grundläggande och fördjupade kunskaper.
Det individuella programmet omfattar följande ämnesområden
Utbildningen utformas utifrån den enskilda elevens behov, intressen och förutsättningar. Det innebär att en elev kan läsa väldigt många timmar inom vissa ämnesområden och få timmar inom andra ämnesområden. Vid vissa tillfällen kan man också ingå i en undervisningsgrupp där utbildningen i hög grad är riktad mot endast ett ämnesområde – exempelvis Hem- och konsumentkunskap eller Natur och miljö.
Praktik är inte obligatoriskt, men kan förekomma om det är till gagn för eleven.
Om en elev har förutsättningar kan hen läsa en kombination av ämnesområden och ämnen från något av de nationella programmen. Den garanterade undervisningstiden för det individuella programmet är 3 600 timmar fördelade på fyra år.
Klicka på verksamheten för att läsa mer om den.
REKTOR
Telefon: 010-140 12 60
Mobil: 073-356 33 27
E-post: carina.kohl@up.se
Vid Balderskolan använder vi oss av ”Snoezelen”, en metod för sinnesstimulering med speciellt utformade rum. Eleven får fokusera på ett eller flera sinnen för att få information från omvärlden, samtidigt som man vilar och går ner i varv. Syftet är att rumsmiljön ska locka till aktivitet eller stimulera till avslappning genom att vara annorlunda, spännande och värd att utforskas.
Våra tre sinnesrum:
Vita rummet – LUFT – är ett avslappningsrum med vackra intryck för alla sinnen. Här går man ner i varv, låter intrycken skölja över sig med vattnets porlande i bubbelrör, bildspel på väggen och den lugna musiken. Rummet är en enda stor bädd där valet finns att få ligga i en vattensäng eller vanlig bädd. Man väljer själv precis hur mycket intryck man vill ha och klara av.
Bollrummet – VATTEN – har glada och varma färger, besökare kan träna avslappning eller aktivitet, i bollhavet kan man på olika sätt uppleva rörelse även om man har stora fysiska funktionsnedsättningar. Det är framförallt känsel, leder och muskler som stimuleras i bollhavet men även kroppsuppfattningen i stort.
Djungelrummet – JORD – I detta rum finns material, djur, färger och former med ett naturtema. Rummet uppmuntrar till avslappning och kan stimulera till kommunikation och ge en upplevelse av närhet och trygghet. Sätt dig i vår gunga och njut av en bok, sätt, eller lägg dig i vår bädd eller slappna av en stund på någon av våra madrasser.
Det roliga är att se elevens utveckling. Det kan ta lång tid, ibland flera år, men det är ändå just det som gör att jag trivs med arbetet. När jag lyckas se de små möjligheterna och att utvecklingen framskrider. Utmaningen handlar ofta om kommunikation, att hela tiden förstå vad eleverna menar och vill säga. Därför använder vi olika sätt att kommunicera, som tal, teckenstöd, bildkommunikation och kroppsspråk.
Maria
Pedagog vid Balderskolan
Elev vid Balderskolan
Vi har tillgång till härliga grönområden för lek och bus och det finns fina promenadstigar i direkt anslutning till skolan.
Våra sinnesrum luft, vatten och jord ger oss möjlighet att arbeta med sinnesstimulering.
I maj har vi en fartfylld dag då IP-spelen går av stapeln, då utmanar vi oss i friidrott.
En av våra närmsta grannar är hästarna som finns i stallet bara fem minuter från skolan. Flera elever uppskattar besök där.