Vi jobbar med tydliggörande pedagogik där socialt samspel står i fokus. Varje elev har rätt att mötas efter sina förutsättningar och vi bedriver ett omfattande hälsofrämjande och förebyggande arbete genom vårt elevhälsoteam.
Vår skola erbjuder lokaler anpassade efter våra elevers förutsättningar i den autismvänliga skolan. Klassrum är utrustade med interaktiva digitala tavlor och vi har alla ämnessalar såsom välutrustad idrottshall, trä- respektive textilslöjdsal, bildsal, hemkunskapssal etc. Alla klasser har hemklassrum och i årskurser upp till åk 6 (i vissa fall åk 7) håller klasslärare teoretiska lektioner, medan från åk 6-7 kommer ämneslärare till hemklassrummen och undervisar.
Skolbyggnaden omsluter en stor skolgård med möjligheter till olika aktiviteter. På baksidan finns en stor gräsyta inbäddad i grönska, där också den anpassade gymnasieskolan kan bidra med odling och planteringar, samtidigt som fritids/KTT kan ha viss vattenlek på lovfritids. Skolan är belägen intill Ulriksdals slottspark, som ger närhet till natur och härliga omgivningar för promenader och utflykter, och alldeles intill finns kommunens stora IP. I anslutning ligger också Svedenbadet, som erbjuder utomhusbassäng för simning och bad på lovfritids – i nuläget under reparation men mycket uppskattat när det är i bruk.
Besöksadress: Hjortstigen 3, Solna
Postadress: Box 7005, 170 07 Solna
E-post: svedenskolanbergshamra@up.se Telefon: 010-140 12 30
Nu hittar ni all information och matsedel på SchoolSoft. Logga in via knappen här eller i vår meny.
Svedenskolan Bergshamra är en resursskola som erbjuder grundskola för årskurs 1-9.
Vi har en begränsning i mottagandet till att gälla elever med diagnos inom autismspektrum samt är i behov av omfattande stöd.
Vi erbjuder fritidshem.
Svedenskolan Bergshamra är en resursskola som erbjuder anpassad grundskola för årskurs 1-9.
Den anpassade grundskolan vänder sig till elever med en intellektuell funktionsnedsättning. Vi har en begränsning i mottagandet till att gälla elever med diagnos inom autismspektrum samt är i behov av omfattande stöd.
Den anpassade gymnasieskolan vid Svedenskolan Bergshamra vänder sig till elever med en intellektuell funktionsnedsättning.
Vårt program
Vi erbjuder en verksamhet som jobbar med ”på riktigt” i fokus. Här kan vi lära genom både teori och praktik, där vi övar på självständighet inför livet med boende, sysselsättning och fritidsintressen.
Utbildningen vänder sig till elever som behöver en utbildning som är anpassad för de egna förutsättningarna. Här läser eleven ämnesområden istället för ämnen.
För varje ämnesområde finns en ämnesområdesplan. Utbildningen ska ge eleverna kunskaper för ett så självständigt och aktivt liv som möjligt samt för att kunna delta i samhällslivet. Innehållet på ett individuellt program kan utformas utifrån varje individs behov och förutsättningar. Istället för betyg i ämnesområdena, bedömer och utvärderar läraren elevens kunskaper utifrån kriterier för bedömning av grundläggande och fördjupade kunskaper.
Det individuella programmet omfattar följande ämnesområden
Utbildningen utformas utifrån den enskilda elevens behov, intressen och förutsättningar. Det innebär att en elev kan läsa väldigt många timmar inom vissa ämnesområden och få timmar inom andra ämnesområden. Vid vissa tillfällen kan man också ingå i en undervisningsgrupp där utbildningen i hög grad är riktad mot endast ett ämnesområde – exempelvis Hem- och konsumentkunskap eller Natur och miljö.
Praktik är inte obligatoriskt, men kan förekomma om det är till gagn för eleven.
Om en elev har förutsättningar kan hen läsa en kombination av ämnesområden och ämnen från något av de nationella programmen. Den garanterade undervisningstiden för det individuella programmet är 3 600 timmar fördelade på fyra år.
Klicka på verksamheten för att läsa mer om den.
Telefon: 010-140 12 31E-post: gun.lind@up.se
För en med autism är det en lugn miljö här. Man kan göra saker som spela King, fotboll, gungor, det finns som en lekplats. Man kan vara med lärare och gå promenad på rasterna. Inte så mycket stök, för det mesta lugnt – i alla fall i mitt klassrum.
Lärarna, all personal, är bra, de är hängivna, snälla, omtänksamma – har förståelse för vad eleverna behöver. Lärarna gör klassen till en liten familj, alla har sin del. Det här är ju en skola speciellt för diagnoser så… förstående lärare och det som finns här på Sveden. Min lärare vill att vi ska klara oss efter nian och i framtiden, hjälper med tips.
Elev i årskurs 9 vid Svedenskolan Bergshamra
På raster finns det bra kompisar att hänga med. Man kan pyssla, vara någonstans och prata med varandra, hitta på något på skolgården. På min förra skola hade jag kompisar men de gav mig inte rätt stöd – det får jag här.
Bra lärare! Man kan prata med lärarna (personalen alltså) om saker man behöver prata om. Elever ska inte behöva sitta en hel skoldag i korridoren, för att man inte kan ge rätt hjälp. Här kan man få rätt hjälp.
Elev på högstadiet vid Svedenskolan Bergshamra
På baksidan av vår skola finns en stor gräsyta inbäddad i grönska, där har vi gärna vår skolavslutning för avgångseleverna om bara vädret tillåter. Övriga har sina avslutningar i klassrummet, i linje med den autismvänliga skolan. Där visar vi film med alla skolans elevers olika sånger eller aktiviteter, alla klasser tar del av det gemensamma men i en trevlig och festlig stund anpassad till klassen.
Ramlektion består av en generell struktur som ska gå att känna igen, oavsett vilket innehåll själva lektionen har. När eleverna är trygga med strukturen, blir det lättare att ta till sig och fokusera på det pedagogiska innehållet. Då finns det mer energi över till eget lärande och samlärande med andra elever.
Vi är måna om att upprätthålla förutsägbarhet och igenkänning för våra elever, men ibland förbereder vi oss väl och bryter av med Melodifestival eller Spöktunnel, några av våra uppskattade och ofta efterlängtade traditioner.
Svedenbadet ligger alldeles intill, och nyttjas flitigt inom fritidsverksamheten under sommaren. En närliggande idrottsplats erbjuder också sommar- och vinteraktiviteter inpå knuten.